Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan

Kurratul, Aini (2021) Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan. Masters thesis, IAIN Madura.

[img] Text
1. KURRATUL AINI_20170721088_COVER.pdf

Download (276kB)
[img] Text
2. KURRATUL AINI_201707721088_PERNYATAAN KEASLIAN TULISAN.pdf

Download (175kB)
[img] Text
3. KURRATUL AINI_20170721088_LEMBAR PERSETUAN PEMBIMBING.pdf

Download (175kB)
[img] Text
4. KURRATUL AINI_20170721088_LEMBAR PENGESAHAN DEWAN PENGUJI TESIS.pdf

Download (182kB)
[img] Text
5. KURRATUL AINI_20170721088_ABSTRAK.pdf

Download (117kB)
[img] Text
6. KURRATUL AINI_20170721088_DAFTAR ISI.pdf

Download (318kB)
[img] Text
7. KURRATUL AINI_20170721088_BAB 1.pdf

Download (404kB)
[img] Text
8. KURRATUL_AINI_20170721088_BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (614kB)
[img] Text
9. KURRATUL AINI_20170721088_BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (295kB)
[img] Text
10. KURRATUL AINI_201707721088_BAB IV.pdf

Download (417kB)
[img] Text
11. KURRATUL AINI_201707721088_BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (507kB)
[img] Text
12. KURRATUL AINI_201707721088_BAB VI.pdf

Download (157kB)
[img] Text
13. KURRATUL AINI_201707721088_ ARTIKEL TESIS.pdf

Download (517kB)

Abstract

ABSTRAK Kurratul Aini, 2020. Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan. Tesis, Program Magister Pendidikan Agama Islam Pascasarjana IAIN Madura, Pembimbing: Dr. H. Mohammad Kosim, M.Ag. dan Dr. Hj. Waqiatul Masruroh, M.Si Kata Kunci: Pendidikan, karakter, pembelajaran, anak agresif Dalam penelitian ini terdapat tiga fokus penelitian yang menjadi kajian utama, yaitu: Bagaimana upaya guru dalam menerapkan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif, Apa saja faktor pendukung dan penghambat penerapan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif, dan bagaimana dampak dari penerapan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan? Untuk menjawab permasalahan ini, dilakukan penelitian dengan pendekatan kualitatif dengan jenis eksploratif. Sumber data yaitu kepala sekolah, guru, dan siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil ini menunjukkan bahwa, 1) Upaya yang dilakukan guru pendidikan agama Islam dalam menerapkan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan yaitu, dengan melakukan identifikasi dan asesmen terlebih dahulu dengan tujuan untuk mengetahui siapa saja anak yang memiliki sifat agresif dan apa penyebab munculnya sifat agresif tersebut. Selanjutnya dengan menggunakan model-model pembelajaran yang menyenangkan seperti model pembelajaran bermain peran atau role playing, menggunakan media proyektor dengan menampilkan video yang sesuai dengan materi pelajaran dan mengembangkan sikap empati dengan mengajak anak untuk menjenguk temannya yang sedang sakit serta memberikan hukuman kepada anak agresif jika dianggap sudah melampaui batas. 2) faktor pendukung dalam penerapan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan adalah faktor guru dalam melaksanakan proses pembelajaran dengan baik seperti penguasaan materi pembelajaran, penggunaan metode pembelajaran, dan penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa serta keteladan dari guru itu sendiri sehingga dapat dijadikan contoh bagi anak didiknya terutama bagi anak agresif dalam penerapan pendidikan karakter. Sedangkan faktor penghambatnya yaitu tidak tersedianya sarana dan prasarana yang dibutuhkan dalam proses pembelajaran salah satunya adalah tidak tersedia mushalla atau masjid yang digunakan dalam shalat dhuha maupun shalat dhuhur berjamaah dan kurangnya perhatian dan kasih sayang dari orang tua serta ii pengaruh tayangan televisi yang dapat membuyarkan konsentrasi dan minat belajar anak, menonton acara yang belum pantas disaksikan anak seusianya serta timbulnya kecenderungan anak untuk meniru gaya hidup mewah artis idolanya. 3) dampak dari penerapan pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan agama Islam pada anak agresif di Sekolah Dasar Negeri Toket 2 Kecamatan Proppo yaitu dengan metode pembelajaran dan media pembelajaran yang menarik siswa lebih fokus terhadap pembelajaran sehingga mereka tidak memiliki waktu dan kesempatan untuk menyakiti teman-temannya, memberikan hukuman yang mendidik pada anak agresif dapat memberikan efek jera sehingga mereka tidak mengulangi perbuatan yang dapat merugikan orang lain, dan mengajak anak agresif untuk ikut merasakan penderitaan orang lain dengan menjenguk temannya yang sakit dapat memunculkan sifat simpati dan empati dari anak sehingga dia sadar bahwa menjadi korban itu sangat menderita. iii ٍيخص اىثحث قشاجاىؼِٞ، 0202،ذطثٞق اىرشتٞح اىشخصٞح ٍِ خاله اىرؼيٌٞ اىذْٜٝ اإلسالٍٜ فٜ اىرؼيٌ ىألطفاه ٍذسسح اإلترذائٞح اىحنٍ٘ٞح ذ٘مد ٢ فشف٘ا تاٍٞناساُ سساىح اىَاخسرٞش قسٌ اىرشتٞح اإلسالٍٞح ميٞح اىذساساخ اىؼيٞا خاٍؼح ٍادٗسا االسالٍٞح اىحنٍ٘ٞح ، اىَششف: د. دمحم قاسٌ دمحم ٗ د. ٗاقؼح اىَسشٗسج ، ٍاخسرٞش .اىنيَاخ اىشئٞسٞح : اىرؼيٌٞ ، اىشخصٞح ، اىرؼيٌ ، األطفاه اىؼذٗاّٞ٘. فٜ ٕزٓ اىذساسح، ْٕاك ثالثح ٍحاٗس ىيثحث اىرٜ أصثحد اىذساسح اىشئٞسٞح ، ٕٜٗ: مٞف خٖ٘د اىَؼيَِٞ فٜ ذْفٞز ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله ذؼيٌ اىرشتٞح اىذْٝٞح اإلسالٍٞح فٜ األطفاه اىؼذٗاّٞح؟، ٍا ٕٜ اىؼ٘اٍو اىذاػَح ٗاىؼقثاخ اىرٜ ذح٘ه دُٗ ذطثٞق ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله ذؼيٌ اىرشتٞح اىذْٝٞح اإلسالٍٞح فٜ األطفاه اىؼذٗاّٞح؟، ٗمٞف أثش ذطثٞق ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله اىرؼيٌٞ اىذْٜٝ اإلسالٍٜ فٜ األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ فٜ ٍذسسح ذ٘مٞد اىحنٍ٘ٞح االترذائٞح 0ٍ ، قاطؼح تشٗت٘ ، تاٍناساُ سٝدْسٜ؟ ىإلخاتح ػيٚ ٕزٓ اىَشنيح، ذٌ إخشاء ّٖح ّ٘ػٜ ىيثحث االسرنشافٜ. ٍصادس اىثٞاّاخ اىرٜ ذٌ اىحص٘ه ػيٖٞا ٍِ خاله اىَقاتالخ ٗاىَالحظاخ ٗاى٘ثائق ٍغ اىَدٞثِٞ ، أٛ اىَذٝش ٗاىَؼيَُ٘ ٗاىطالب. ذشٞش ٕزٓ اىْرائح إىٚ أّٔ: 1 )اىدٖ٘د اىرٜ ٝثزىٖا ٍؼيَ٘ اىرشتٞح اىذْٝٞح اإلسالٍٞح فٜ ذْفٞز ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله ذؼيٌٞ اىرشتٞح اىذْٝٞح اإلسالٍٞح فٜ األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ فٜ ٍذسسح، ٍْطقحٍذسسح ٕٜ٘ ذحذٝذٕا ٗذقَٖٞٞا أٗالً ذٝذ ٍِ فقظ األطفاه اىزِٝ اإلترذائٞح اىحنٍ٘ٞح ذ٘مد ٢ فشف٘ا تَناساّ تٖذف ذح ىذٌٖٝ طثٞؼح ػذٗاّٞح ٍٗا اىزٛ ٝسثة ظٖ٘س اىطثٞؼح اىؼذٗاّٞح. ػالٗج ػيٚ رىل، ٍِ خاله اسرخذاً َّارج ذؼيَٞٞح ٍَرؼح ٍثو َّارج ذؼيٌ ىؼة األدٗاس، ٗاسرخذاً ٗسائظ خٖاص اإلسقاط ػِ طشٝق ػشض ٍقاطغ فٞذٝ٘ ٍْاسثح ىيَ٘ض٘ع ٗذَْٞح اىرؼاطف ٍِ خاله دػ٘ج األطفاه ىضٝاسج أصذقائٌٖ اىَشضٚ ٗإصذاس اىؼقاب ػيٚ األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ إرا ذٌ اىْظش فٜ رىل ػثشخ اىخظ. 0 )اىؼ٘اٍو اىذاػَح فٜ ذطثٞق ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله ذؼيٌ اىرشتٞح اىذْٝٞح اإلسالٍٞح ىذٙ األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ فٜ ٍذسسحٍذسسح اإلترذائٞح اىحنٍ٘ٞح ذ٘مد ٢ فشف٘ا تَناساّٖٜ ػ٘اٍو اىَؼيٌ فٜ ذْفٞز ػَيٞح اىرؼيٌ تشنو خٞذ ٍثو إذقاُ ٍ٘اد اىرؼيٌ، ٗاسرخذاً أساىٞة ، ٗاسرخذاً ٗسائو اىرؼيٌ ىرحسِٞ إرَاً اىطاىة تاىرؼيٌ ٗمزىل قذٗج ىيَؼيٌ ّفسٔ تحٞث ٝنُ٘ ٍثاًال اىرؼيٌ ىيطالب خاصح تاىْسثح ىألطفاه اىؼذٗاِّٞٞ فٜ ذطثٞق ذؼيٌٞ اىشخصٞح. فٜ حِٞ أُ اىؼ٘اٍو اىَثثطح ٕٜ ػذً ذ٘فش اىَشافق ٗاىثْٞح اىرحرٞح اىالصٍح فٜ ػَيٞح اىرؼيٌ، ٗأحذٕا أّٔ ال ٝ٘خذ ٍسدذ أٗ ٍسدذ ٝسرخذً فٜ صالج اىضحٚ أٗ صالج اىضحٚ فٜ اىدَاػح ّٗقص االٕرَاً ٗاىَ٘دج ٍِ اى٘اىذِٝ ٗذأثٞش اىثشاٍح اىريفضّٝ٘ٞح اىرٜ َٝنِ أُ ذثذد اىرشمٞض ٗاالٕرَاً ذؼيٌ األطفاه، ٍٗشإذج اىؼشٗض اىرٜ ىٌ ٝشٖذٕا األطفاه فٜ سٌْٖ ٗظٖ٘س اذدإاخ األطفاه ىرقيٞذ َّظ اىحٞاج اىفاخشج ىفْاٌّٖ اىَؼث٘د. 3 )أثش ذطثٞق ذؼيٌٞ اىشخصٞح ٍِ خاله اىرؼيٌٞ اىذْٜٝ اإلسالٍٜ فٜ األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ فٜ ٍذسسح ذ٘مٞد اىحنٍ٘ٞح االترذائٞح 0ٍ ، قاطؼح تشٗت٘، أٛ ٍِ خاله أساىٞة اىرؼيٌ ٗٗسائو اإلػالً اىرؼيَٞٞح اىرٜ ذدزب اىطالب ىيرشمٞض أمثش ػيٚ اىرؼيٌ حرٚ ال ٝنُ٘ ىذٌٖٝ اى٘قد ٗاىفشصح إلٝزاء أصذقائٌٖ، إُ فشض ػق٘تح صاسٍح ػيٚ ذؼيٌٞ األطفاه َٝنِ أُ ٝنُ٘ ىٔ ذأثٞش سادع حرٚ ال ٝنشسٗا األػَاه اىرٜ َٝنِ أُ ذضش اٟخشِٝ، ٗدػ٘ج األطفاه اىؼذٗاِّٞٞ ىيَشاسمح فٜ ٍؼاّاج اٟخشِٝ ػِ طشٝق صٝاسج أصذقائٌٖ اىَشضٚ َٝنِ أُ ذثٞش ذؼاطف اىطفو ٗذؼاطفٔ ٍؼٔ حرٚ ٝذسك أّٔ ٝدشٛ ػاّٚ اىضحٞح مثٞشا. iv ABSTRACT Kurratul Aini, 2020. Application of Educational Character Through Islamic Religious Education Learning in Aggressive Children in Toket 2 Elementary School, Proppo District, Pamekasan Regency. Thesis, Masters Program in Islamic Education Postgraduate IAIN Madura, Supervisor: Dr. H. Mohammad Kosim, M.Ag. and Dr. Hj. Waqiatul Masruroh, M.Si Keywords: Education, character, learning, aggressive children In this study there are three research focuses that become the main study, namely: How the efforts of teachers in implementing educational character through the learning of Islamic religious education in aggressive children, What are the supporting factors and obstacles to the application of character education through learning Islamic religious education in aggressive children, and how the impact of the application of character education through Islamic religious education learning in aggressive children in Toket State Elementary School 2, Proppo District, Pamekasan Regency? To answer this problem, a qualitative approach to explore research was conducted. Sources of data obtained through interviews, observation, and documentation with respondents, namely the principal, teachers, and students. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques in this study used data reduction, data presentation, and drawing conclusions. These results indicate that, 1) Efforts made by Islamic religious education teachers in implementing character education through Islamic religious education learning in aggressive children in Toket State Elementary School 2, Proppo District, Pamekasan Regency namely, by identifying and assessing it first with the aim to find out who only children who have an aggressive nature and what causes the emergence of the aggressive nature. Furthermore, by using fun learning models such as role playing learning models, using projector media by displaying videos that are appropriate to the subject matter and developing empathy by inviting children to visit their friends who are sick and giving punishment to aggressive children if considered has crossed the line. 2) supporting factors in the application of character education through the learning of Islamic religious education in aggressive children in Toket 2 Primary School, Proppo District, Pamekasan Regency are teacher factors in implementing the learning process well such as mastery of learning materials, use of learning methods, and use of learning media to improve student interest in learning as well as the role model of the teacher itself so that it can be an example for students especially for aggressive children in the application of character education. While the inhibiting factors are the unavailability of facilities and infrastructure needed in the learning process, one of which is that there is no mushalla or mosque used in the Dhuha prayer or Dhuha prayer in congregation and the lack of attention and affection from parents and the influence of television shows that can disperse concentration and interest learning children, watching shows that have not been witnessed by children their v age and the emergence of children's tendencies to imitate the luxury lifestyle of their idol artists. 3) the impact of the application of character education through Islamic religious education learning in aggressive children in Toket State Elementary School 2, Proppo District, namely by learning methods and learning media that attract students to focus more on learning so that they do not have the time and opportunity to hurt their friends, giving an aggressive punishment to educate children can have a deterrent effect so that they do not repeat actions that can harm others, and inviting aggressive children to share the suffering of others by visiting their sick friends can bring out the sympathy and empathy of the child so that he is aware that being the victim suffered greatly.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: ?? m_014 ??
Depositing User: Mr rony hari
Date Deposited: 10 Feb 2021 04:33
Last Modified: 10 Feb 2021 04:33
URI: http://etheses.iainmadura.ac.id/id/eprint/757

Downloads

Downloads per month over past year

Origin of downloads

Actions (login required)

View Item View Item